Wednesday, January 6, 2010

Barangan yang mungkin tak laku sepanjang 2010

Sepuluh tahun yang lalu, kebanyakan rumah menggunakan sistem  dial-up untuk mengakses Internet. Screamyx, Hotspot, Celcom Berukband, MekCiss Berukband mana ada lagi. Kalau ada pun x meluas mcm sekarang. Henpon? Hanya untuk anak org kaya atau org kerja pejabat. Tapi sekarang, budak sekolah pun pakai 3G tau..!!!

Dulu kita hanya tahu berita yang ada didalam paper. Tapi kini, bom meletup pukul 1.00 di Pakistan, kita di Malaysia pukul 1.05 kita dah tahu. Internet dan blog mengambil alih peranan utusan meloya dan berita hairan. Kalau tidak, masakan 5 negeri boleh tumbang.

Hakikatnya kita perlu bersedia dengan ledakan teknologi yang semakin hari semakin canggih. Tinggalkan segera cara pemikiran lapuk yang tidak menguntungkan sesiapa hatta diri sendiri. Jangan disekat perkembangan minda anak-anak kita untuk mengenali teknologi yang semakin pesat berkembang ini. Kalau nak mundur kebelakang, undurlah sorang2...(ayat ini ditujukan khas kepada semua pegawai kerajaan bermentaliti usang yang menganggap internet hanya medium hiburan semata-mata.)

**********************************

Berikut antara perkara/barangan yang mungkin mencatatkan penurunan jualan tahun ini dan tahun2 yang mendatang...

DVD
Dulu kita selalu pegi kedai utk sewa video, vcd, atau dvd. Ataupun selalu ke pasar malam utk cari dvd lanun. Sekarang ni zaman internet, lanun pun susah cari makan.. filem2 dah boleh download. Sebut ajer nak filem apa, tak sampai 3 saat, pakcik google boleh carikan untuk kita. Dah jumpa donlod je lah. Laptop pun dah boleh sambung ke tv skrang ni. Tak macam komputer Pentium II kita dulu. Hehehe.. ataupun kalau malas nak donlod, boleh tgk terus di Youtube. 

Telefon Rumah
Sepuluh tahun dulu kita tak tahu apa itu Skype, Yahoo Messenger, Pidgin. Kalau nak cakap telefon, kita cuma tahu angkat gagang, dan tekan nombor. Video conference? Hanya Power Rangers yang mampu lakukannya. Tapi sekarang, henpon sudah ambik alih. Kalau x cakap boleh sms. Kalau ada anak belajar di Mesir, UK, US, boleh guna webcam n yahoo messenger. Siap boleh tgk muka lagi sambil cakap. Rasa mcm pi belajar sebelah rumah.

Kamera digital Kompak
Selama hampir satu dekad, kamera digital kompak adalah keperluan bagi kebanyakan pengguna. Namun selama beberapa tahun kebelakangan ini, ada satu jenis lagi kamera digital telah perlahan-lahan meningkat popularitinya; DSLR atau digital single-lens reflex, daripada pengeluar terkemuka termasuk Nikon, Canon, Sony dan Olympus. Meskipun sedikit mahal, kamera ini mampu menghasilkan gambar yang lebih tepat, tajam dan cantik berbanding kamera kompak. Kamera jenis ini juga menjadi pilihan kebanyakan blogger terutama dari fotopages. Harganya tidaklah terlalu jauh berbeza dengan kompak. Sistem yang paling basic pun dlm 2 ribu lebih saja. Atau kalau beli yang seken hand, adala dlm seribu lebih.

Kamera pakai Kodak? Simpan dalam poket jer la.. malu nak bawak keluaq…

Langganan akhbar
Jualan akhbar diseluruh dunia telah mencatatkan penurunan. Zaman suram bagi akhbar telah bermula. Media internet lebih memonopoli. Kalau ada pun org beli paper, bukanlah nak dapatkan maklumat atau berita sangat. Sebut saja nak tahu berita mengenai apa, semua ada dlm internet. – politik, isu semasa, dunia, hiburan, artis, sukan, nombor ekor, semua ada. Bukan saja lebih tulus dan telus, bahkan lebih terkini berbanding didalam paper.

CD
Bila terakhir kali anda membeli CD atau masuk ke sebuah kedai kaset? dengan lambakan produk mp3, mp4, iPod, dan yang sewaktu dengannya, pengeluar dan pengedar CD harus hadapi kenyataan ini. Sebut saja nak lagu apa, semua boleh didownload dari internet. Berbaloikah beli satu CD original berharga 30-40 ringgit tapi ada 2 lagu saja yang boleh diterima oleh telinga? Lain2nya sampah..!!! adalah jauh lebih ekonomik untuk download. Sekupang pun tak payah bayar.

**********************************

Sesuatu yang harus kita sedari, teknologi semakin mengubah hidup kita. Terpulanglah pada diri sendiri sama ada ingin menapak maju atau masih terus ingin mempertahankan warisan lapuk yang kadang-kadang lebih membebankan akal fikiran.

No comments:

Post a Comment